tirsdag 13. januar 2009

Glatt

På lørdag var jeg i Oslo. Det regnet, regnet og regnet. Da så jeg virkelig frem til å reise hjem igjen til vinterlandskapet i Trysil og Elverum. Men, synet som møtte meg da jeg gikk av bussen i Elverum var ikke et idyllisk vinterlandskap. Tvert imot. Det var sørpe, is og relativt lite snø. Termometeret viste 8 grader. ikke 8- men 8+. Hva?! Det er januar, som liksom skal være den kaldeste måneden i året. Greit nok, det har vært sykt kaldt i lange perioder, men det må da finnes en mellomting. Værgudene må ha missforstått bønnene mine, når jeg har bedt om varmere vær.

Plussgradene gikk over til 2 minus grader iløpet av natt til mandag, og hva skjer når regnvann møter kulde? jo, da blir det glatt. Ikke bare glatt, men også helt umulig! Strøingen hjelper også lite, når det stadig vekk kommer nytt vann oppå strøet, som fryser til ny is. Jaja, er vel ikke noe annet å gjøre enn å vente på bedre vær.

Men nå må jeg løpe i bakken. Kan jo hende varmegradene ikke har rukket opp dit, helt enda. Ha en fin dag, og pass på rumpa på glattisen!


Ingen kommentarer: